Ghop khun ka Thailand en Hello Australië! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Colin Merle - WaarBenJij.nu Ghop khun ka Thailand en Hello Australië! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Colin Merle - WaarBenJij.nu

Ghop khun ka Thailand en Hello Australië!

Door: Colin en Merle

Blijf op de hoogte en volg Colin

03 Maart 2017 | Australië, Cairns

Oftewel, bedankt Thailand en hallo Australië. Onze maand in Thailand zit er alweer op. We hebben het chaotische Bangkok achter ons gelaten en zijn nu aangekomen in Cairns, in het noordoosten van Australië. Voordat we hier ons avontuur beginnen, willen we jullie eerst wat vertellen over onze laatste periode in Thailand en onze algemene bevindingen.

Na het eerste eiland Koh Tao was het tijd om naar het tweede eiland te gaan, Koh Phangan. De boottocht was gelukkig een stuk beter dan de eerste keer en de reis liep voorspoedig. Totdat we aankwamen in ons hotel. De accommodatie zag er in eerste instantie verouderd oud, er was slechte tot geen WiFi, de ligging was niet ideaal en de wasservice die ze aanbieden op hun site hadden ze niet. Het hotel lag midden op een berg en het dichtstbijzijnde leukste stadje, waarvoor wij erheen gingen, lag op 20 minuten loopafstand (maar let op, berg op en berg af). In eerste instantie baalden we natuurlijk, maar we dachten ach, het zijn maar 4 nachten en we hebben in ieder geval een zwembad. Totdat we bij het zwembad kwamen: out of order. Dit werd hem dus niet. We hebben met de manager gesproken en de vier nachten veranderd in 1 nacht. Vervolgens hebben we in het dorpje een leuk hotelletje met zwembad gezocht waar we de komende 3 nachten konden verblijven. Daarnaast had het slechte hotel ook nog eens 2400 Thaise baht teveel van onze Credit Card rekening afgeschreven. Na een discussie van meer dan een uur uiteindelijk gelijk behaald en het bedrag terug gekregen. Al met al hebben we mooie dagen gehad op Koh Phangan. Vervolgens gingen we naar Koh Samui, een wat groter eiland hier in Thailand. Het is zowel voor backpackers als voor gezinnen een erg mooi eiland!

Ook willen we in het algemeen nog wat kwijt over Thailand. Allereerst de taal Thais, wát moeilijk is dat. Het enige woordje dat we goed hebben geleerd is ghop khun ka (bedankt), en dan is het nog maar de vraag of we het echt goed uitspreken. Over het algemeen zijn de mensen in Thailand wel erg vriendelijk, echter spreken er maar een aantal (goed) Engels. We kijken er dus naar uit dat men in Australië gewoon Engels spreekt, zodat we alles beter begrijpen. Geen Thaise mensen die met elkaar in het Thais overleggen over de prijs (oftewel je iets duurder aansmeren aangezien je toerist bent), advertenties en aanbiedingen in de supermarkt kunnen begrijpen, en je duidelijk verstaanbaar kunnen maken.

De Thaise keuken is wel overheerlijk. Mensen eten hier echt de hele dag. In het begin waren we wat sceptisch over het eten op straat. Thaise straattentjes, waar je (vers) eten kan halen bij iemand die het op straat voor jou bereidt. We zijn nu helemaal om en waren op het eind alleen nog maar op zoek naar het zogenaamde streetfood. Onze twee favoriete gerechten waren toch wel Pad Thai Chicken en Rotee Banana Chocolate. Het eerstgenoemde is een gewokt noodle-gerecht met verschilllende groentes, stukjes kip en ei. Naar eigen smaak kun je nog nootjes, chili, suiker en/of limoen toevoegen. Echt een aanrader! Nadat we dit hadden ontdekt hebben we dit bijna dagelijks gegeten. Sowieso een gerecht wat op het lijstje staat om ook in Nederland te maken. Als toetje kochten we vaak een rotee banana chocolate. Een wrap/pannenkoekje, wederom vers gemaakt, gevuld met stukjes banaan en eroverheen een chocoladesaus. Ook erg lekker! Al met al waren we met zijn tweeën zo'n 100 baht per persoon kwijt aan het avondeten, oftewel €3, geen geld dus!

Daarnaast heeft men eigenlijk altijd vooroordelen over Azië. Nou, wij kunnen je vertellen, de meesten kloppen. Ze hebben hier inderdaad geen fatsoenlijke elektriciteit op straat dat mooi weggewerkt is. Nee, er hangen hier echt overal stroomkabels. Alles houtje touwtje aan elkaar vastgeknoopt. Verder rijden ze hier heel veel scooter. Je ziet en hoort zoveel scooters dat je er helemaal gek van wordt. Je moet ook niet raar opkijken als hier 4 of 5 mensen op 1 scooter zitten. Ook onder toeristen worden vaak scooters gehuurd. We hebben alleen zoveel gewonde toeristen gezien, dat we zelf maar hebben besloten om dit niet te doen. Veel mensen hadden hun voet, been, schouder en elleboog in het verband en vol met schaafwonden, mochten ze dan al niet met krukken lopen. Hier in Thailand rijden ze namelijk best gevaarlijk. We hebben niet echt verkeersregels kunnen ontdekken, behalve dat men links rijdt. Zijn er bijvoorbeeld 3 banen op de weg getekend? Thaise mensen doen hier niet moeilijk over en maken er zelf 4 van. Wàt een chaos en wat een drukte. Daarnaast zijn ze hier gek op paspoortnummers. Overal waar je komt, of het nu een activiteit is of gratis WiFi, je moet je paspoortnummer invoeren. Inmiddels weten wij deze dus ook al uit het hoofd haha!

Op dit moment zitten we zoals gezegd in Australië, in Cairns. De komende dagen gaan we kijken wat voor activiteiten we hier kunnen ondernemen. Vervolgens zal onze camper klaarstaan, zodat we zelf kunnen rijden richting Sydney. Mocht het lukken, dan willen we ook nog Melbourne meepakken! We houden jullie op de hoogte van ons avontuur. We vinden het erg leuk om jullie reacties lezen!

• 03 Maart 2017 - 07:04

Glenn:

Colin en Mercedes

Eerste avontuur achter de rug. Nu op naar het tweede avontuur.
    Heel veel plezier en genieten samen.
    Groetjes uit Delden

• 03 Maart 2017 - 07:52

Sabine:

Lieve Colin en merle,

Leuk verhaal hebben jullie weer geschreven. Zoals jullie het schrijven, beleven wij het ook mee.
    Nu Thailand alweer achter jullie ligt, worden het vast weer mooie verhalen vanuit Australië.
    We kijken er naar uit.
    Veel plezier, groetjes van ons.

• 03 Maart 2017 - 07:58

Hans:

Lieve Merle en Colin,

Superleuk om jullie enthousiaste reisverhalen te lezen. En leuk om te lezen dat jullie zoveel beleven, avontuurlijk zijn en op ontdekking gaan in het voor jullie vreemde land Thailand. Supergaaf. Nu op naar het volgende avontuur. De komende dagen lekker genieten in Cairns en en dan in jullie camper Australië ontdekken. Lekker genieten van jullie avonturen en heel veel plezier. Enjoy!

Liefs, Hans

Stomme autocorrectie

• 03 Maart 2017 - 08:47

Ingrid Monteiro :

Hai Lieverds,
    Weer zo'n mooi verhaal! Jullie hebben al een heleboel leuke dingen meegemaakt.
    Op naar het volgende avontuur in Australië.
    Dikke kus. Mam

• 03 Maart 2017 - 11:10

Bas:

Veel plezier bij de Aussie's. Pas op voor de Kangaroo's, ze schijnen nogal hoog te kunnen springen.
    Nogmaals geniet ervan en we wachten in spanning af op het volgende verhaal.
    Groeten vanuit Delden.

• 03 Maart 2017 - 18:35

Gerard :

Hallo Colin en Merle. Wat gaaf om jullie reisverslag te lezen. Top !! Ik lees het wel jullie hebben het ontzettend naar de zin en dat is goed om te horen aan de andere kant van de wereld. Nog heel veel plezier en geniet vooral. Groetjes Gerard en Ellen

• 03 Maart 2017 - 19:21

Karien:

Dag Colin en Merle,

Wat een ervaringen!! Ben jaloers op jullie Thaise eten lijkt mij heerlijk!
    Voor nu in Australië de komende drie maand. Wens jullie heel veel plezier en
    enjoy!!

Lieve groet,