Van noord naar zuid; Chiang Mai en de eilanden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Colin Merle - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid; Chiang Mai en de eilanden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Colin Merle - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid; Chiang Mai en de eilanden

Door: Colin en Merle

Blijf op de hoogte en volg Colin

17 Februari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Helemaal bijgekomen van de Jungle Trekking in het resort, zijn wij meer naar de binnenstad van Chiang Mai gegaan. Na grote steden als Bangkok gewend te zijn, was Chiang Mai een geweldige stad om te zien! Het heeft een overzichtelijk oud centrum, omringd met water en stadsmuren. Het krioelt er van de verschillende koffiebarretjes, aangezien de koffie uit het noorden van Thailand komt. Elke avond is er een Night Bazar, een erg leuke markt waar je terecht kunt voor souvenirs tot aan Thais voedsel. Tevens hadden wij gehoord dat er op zondagavond een nog leukere markt zou zijn. Onze laatste dag in Chiang Mai was op een zondag, dus hier hadden wij geluk mee! Uren kon je je op het marktje vermaken, waar wij ook verschillende soorten Thais voedsel geprobeerd hebben. Soms met succes, soms ook niet.

In Chiang Mai stonden er ook activiteiten voor ons gepland. Te beginnen met de Zipline. Bij het boeken hadden we een soort verzekeringsformulier getekend, waaronder je tekende voor je eigen dood. De organisatie zou niet verantwoordelijk zijn als deze activiteit tot je dood zou leiden. Fijn vooruitzicht! Aangekomen bij de Zipline mochten we wéér zo'n dergelijk formulier invullen. Waar zijn we toch aan begonnen? Gelukkig viel het allemaal mee en was het een geweldige ervaring. We hebben onder andere de langste Zipline van Thailand van 900 meter (!!) over een ravijn afgelegd. Het engste gedeelte was misschien nog wel de vrije val van 50 meter hoog. Vlak voor de afgrond werd je gezekerd aan een touw waaraan de begeleider vastzat. Op dat moment werd er van je gevraagd om naar beneden te springen. Bij abseilen denk je toch meer aan het rustig naar beneden laten zakken. Maar dat was hier niet het geval. Je sprong naar beneden en je had geen enkel idee dat je ook maar ergens aan vastzat. Je viel gewoon 50 meter naar beneden. Een meter boven de grond werd er ineens aan je getrokken, en landde je uiteindelijk rustig. Wat een eng en apart gevoel!

Teruggekomen van de Zipline stond meteen het volgende op het programma: een echte Thaise kookcursus. Iedereen mocht zelf 6 verschillende Thaise gerechten uitkiezen, die je zelf ging maken. Van tevoren gingen we met de hele groep boodschappen doen op een lokale Thaise markt. Ze hebben hier hele andere ingrediënten dan dat wij in Nederland gebruiken. Erg leuk om daar een klein beetje meer van te leren. Het koken ging ons bijzonder goed af. We kregen goede begeleiding en vrijwel alle gerechten waren goed gelukt. Van Pad Thai tot aan Sticky Rice met Mango, we kennen nu heel wat meer gerechten uit Thailand. Óók hebben we ontdekt dat Thaise gerechten pittig zijn, extra chilipoeder hoef je er dus niet overheen te gooien. Deze beginnersfout hebben we helaas wel gemaakt bij ons eerste gerecht... oei, wat heet.

Als je in Thailand bent is het natuurlijk ook een must om olifanten te zien. Zodoende hebben wij een dag gepland om met olifanten op pad te gaan. Je hebt erg veel verschillende organisaties en aanbieders, maar wij hebben er bewust een gekozen waar je niet op olifanten mag rijden. Deze olifanten hebben namelijk een slecht en zwaar leven, ze zijn puur een toeristische attractie. De Elephant Sanctuary waar wij heen gingen verzorgden juist deze olifanten. Allereerst kregen we traditionele kleding aan, waardoor de olifanten ons zouden vertrouwen. We maakten eten voor de olifanten, voornamelijk bananen en zoete bamboestokken. We mochten dit allemaal zelf geven aan de olifanten. Op dat terrein waren drie olifanten, één oma, één moeder een een 1-jarig ondeugend babyolifantje. Erg leuk om deze olifanten te leren kennen en er zo dicht in de buurt te zijn. We hebben zelf nog olifantenmedicijn gemaakt om te geven aan deze olifanten. Zo worden ze sterker, gezonder en fitter. Na de lunch was het tijd om met de olifanten naar de rivier te lopen. Er liepen twee olifanten met ons mee, een voor en een achter ons. We hadden weer voedsel voor de olifanten mee, voor je het wist kwam de slurf van de olifant naar je toe om het voedsel uit je hand te pakken. Aangekomen bij de rivier kwamen er nog 3 olifanten bij en mochten we zwemmen met 5 olifanten, waarvan 2 kleine babyolifantjes. Echt heel erg gaaf!! De olifanten insmeren met modder en vervolgens natspetteren en schoonspoelen met water. Je kon gewoon zien en merken dat de olifanten dit geweldig vonden!

Onze tijd in het noorden zat erop en we gingen reizen naar het zuiden. 'S ochtends om elf uur vertrokken, om de volgende dag elf uur 's ochtends op het eiland Koh Tao te zijn. Een erg lange dag waarbij we gebruik hebben gemaakt van een red car, de taxi, het vliegtuig, de metro, de bus en de boot. Op de boot zijn evenveel kotszakjes als tickets uitgedeeld, wat een helse tocht. Echter was het wel meer dan waard! Wat een relaxte sfeer hangt hier en wat ziet alles er tropisch uit. Met dit mooie water rondom het eiland kun je snorkelen natuurlijk niet vergeten. We hebben een hele dag lang met de boot rondom het eiland gevaren, waar we op meerdere plekken van de boot mochten om te gaan snorkelen. De laatste stop was toch wel het mooist, Koh Nang Yuan. Dit ligt voor de kust van Koh Tao en bestaat uit drie kleine eilandjes die met elkaar zijn verbonden door een parelwitte zandstrook. We zijn hier geklommen naar het mooiste uitzichtpunt, om daar een paar mooie foto's te maken!

We hebben nog 1 nacht te gaan op het eiland Koh Tao, waarna we vertrekken naar Koh Phangan en vervolgens naar Koh Samui. Na het eilandenavontuur in het zuiden zullen wij reizen richting Bangkok om vanuit daar te vertrekken naar Australië!

We vinden het erg leuk om dit blog bij te houden en zijn dan ook benieuwd naar jullie reacties!

Liefs Colin en Merle

• 17 Februari 2017 - 09:07

Glenn:

Colin en Merle wat gaaf allemaal.
    Die 50 meter vrije val lijkt mij wel heeeeel eng.
    Veel plezier nog. Ben benieuwd naar jullie volgende blog.

Groetjes Glenn

• 17 Februari 2017 - 12:21

Daniek :

Super leuk om jullie verhalen te lezen elke keer.
    Wat maken jullie gave dingen mee!
    Heel veel plezier en ga jullie zeker missen in Serfaus ;)

Liefs Daniek

• 17 Februari 2017 - 12:38

Opa En Oma:

Geweldige belevenissen maken jullie mee. Leuk dat we dit zo kunnen volgen.
    Veel plezier nog bij het vervolg van jullie reis.

Groetjes, opa en oma

• 17 Februari 2017 - 16:02

Hans:

Lieve Merle & Colin,
    Wat een supergave belevenissen! Ik merk dat jullie het suoergoed naar jullie zin hebben! Dit zijn ervaringen en belevenissen voor het leven. Blijf lekker genieten daar, doe leuke dingen en pas goed op elkaar! Leef! Maak lol!

• 17 Februari 2017 - 16:25

Jeanet Mulder:

Hoi Merle en Collin,

Wat gaaf en wat een mooie foto's!!
    Leuk om jullie verslagen te lezen hoor, wij blijven jullie volgen!

Groetjes,

de Mulders

• 17 Februari 2017 - 22:20

Sabine:

Hoi Colin en merle,

Super leuk weer, jullie nieuwe verhaal.
    En de olifanten lijken mij echt helemaal het einde om mee te maken.
    Geniet van jullie nieuwe avontuur, en we kijken al uit naar jullie nieuwe verhaal.
    Lieve groetjes van ons.

• 18 Februari 2017 - 08:41

Betsie:

Hoi Colin & merle.
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen,wat gaaf en eng,en wat gave foto's.

• 18 Februari 2017 - 11:34

Herman Weijenborg:

wat een gave ervaring het eten zou ik wel willen maar dat vallen aan dat touw??

• 20 Februari 2017 - 09:43

Arno:

Hallo Colin en Merle,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te mogen lezen! Heel veel plezier verder met jullie avonturen!

Arno

• 21 Februari 2017 - 10:54