Ons laatste blog; IJsland en terug in Nederland - Reisverslag uit Delden, Nederland van Colin Merle - WaarBenJij.nu Ons laatste blog; IJsland en terug in Nederland - Reisverslag uit Delden, Nederland van Colin Merle - WaarBenJij.nu

Ons laatste blog; IJsland en terug in Nederland

Door: Colin en Merle

Blijf op de hoogte en volg Colin

02 Augustus 2017 | Nederland, Delden

Hi!!

Daar zijn we weer, dit keer vanuit het mooie Delden! We zijn weer thuis! Wat een apart gevoel om weer thuis te zijn zeg, maar stiekem ook wel erg fijn… Laten we beginnen waar we gebleven waren; in IJsland. Nadat we ’s ochtends vroeg op het vliegveld aangekomen waren, zijn we richting onze Airbnb gegaan. Hier maakten wij meteen kennis met de cultuur van IJsland. Er werd ons namelijk een stukje haai voorgeschoteld, en dat om half negen ’s ochtends. Zodra de haai op tafel werd gezet, werden er meteen twee shotglaasjes met wodka gepakt. Ohoh, waar zijn wij terecht gekomen. Na het proeven van de haai, wisten we meteen waar die wodka voor was. Om de smaak mee weg te spoelen, want wat heeft die haai een vieze nasmaak zeg. Bah!! De hele dag hebben we deze smaak nog in onze mond gehad. Dat doen we dus ook nooit weer ;).

’s Middags was het zover! Hans en Feige landden in IJsland. Net zoals bij Pien en Martijn, hebben we hen ook opgewacht in het hotel. Wat was dat leuk zeg, Hans en Feige weer zien na een half jaar. We hadden meer dan genoeg bij te kletsen, maar IJsland moest ook ontdekt worden. Er stonden twee volle dagen op het programma. We zijn begonnen met het rijden van ‘The Golden Circle’, op deze route liggen alle hoogtepunten van IJsland. We hebben onder andere het bijzondere Kratermeer Keriõ gezien, de bekende Gullfoss waterval en het gebied Geysir. In dit gebied waren allerlei geisers te vinden; de naam geisers is dan ook afgeleid van Geysir. Wat heel erg indrukwekkend was, was de werkende Strokkurgeiser. Om de 4-8 minuten spoot deze geiser het kokende water zo’n 20 meter hoog. Een indrukwekkend natuurverschijnsel waar we maar niet genoeg van konden krijgen. Stiekem dachten wij dat er een man onder de grond zat die telkens op een knopje drukte, om het water omhoog te laten spuiten ;). Na al deze verschillende indrukken hebben we nog heerlijk gezwommen in het Thermaalbad Fontana Laugarvatn. Alle zwembaden in IJsland hebben temperaturen van 30 tot 44 graden; lekker warm!

De volgende dag zijn we begonnen met het spotten van walvissen op de Noordelijke IJszee. Brrr, dat was wel koud zeg. We hebben verschillende walvissen en dolfijnen gezien, erg leuk! In de middag zijn we naar het bekende ‘Blue Lagoon’ van IJsland geweest. Dit is een geothermisch bad, die gelegen is in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het water van zo’n 39 graden is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren die het een lichtblauwe kleur geven. Heel erg mooi! We hebben ons hier de hele middag kunnen vermaken; inclusief geweldige witte moddermaskers haha!

De dagen vlogen voorbij en het was alweer tijd voor Hans en Feige om huiswaarts te gaan. Maar… niet zonder het proeven van de bekendste en lekkerste hotdog van Reykjavik. Een heel klein kraampje op de hoek van de straat, waar altijd, maar dan ook écht altijd, een rij voor staat. De hotdog, en voornamelijk de saus, was dan ook erg lekker! De volgende dagen hebben wij vooral genoten van het lekkere weer in IJsland. Het was de mooiste week van het jaar, met temperaturen van wel 20 graden. IJslanders begonnen zelfs selfies te maken met de zon, zo zelden maken ze dit mee. Een lekker ijsje kon daarbij niet uitblijven natuurlijk. Bij Valdis hebben we het beste ijs van Reykjavik geproefd, allerlei verschillende eigengemaakte smaken. Lekker en verkoelend!

De tijd begon voor ons nu toch echt aan te breken. Tijd om naar huis te gaan. Zowel vanwege de spanning, als het feit dat het niet donker werd in IJsland, hebben we de hele nacht nauwelijks een oog dicht gedaan. In het vliegtuig naar Schiphol, naar Amsterdam, richting Delden; wow wat komt het dichtbij! Aangekomen bij de bagageband zagen we onze families al achter het raam staan; de ouders van Colin en Merle, en het broertje en zusje van Merle. Hmm oke, dezelfde mensen die ons ook hadden weggebracht. Na lang wachten op onze bagage konden we ze eindelijk echt begroeten. We liepen de hoek om, en toen ….. Allemaal gejuich! Wat is dit dan weer?!?! Meer dan 20 mensen, allemaal familie en vrienden, stonden ons op te wachten. Met spandoeken en ballonnen, alles erop en eraan. Wat gaaf zeg!! De eerste tien minuten zijn dan ook volledig langs ons heen gegaan, wat waren wij verbaasd. Zo’n gevoel is niet te beschrijven, super!! Vervolgens zijn we met een partybus (ja, je leest het goed) richting Delden gereden, om met zijn allen deze dag af te sluiten met een gezellige BBQ. Nogmaals iedereen bedankt!!

Inmiddels zijn we alweer twee dagen in het mooie Delden. Dit was natuurlijk wel weer even wennen. Mensen die Nederlands praten, bekenden die je tegenkomt, het gewone leventje weer terug. Maar wat kunnen wij terugkijken op een geweldig half jaar! We hebben herinneringen voor het leven opgebouwd. We hebben in een half jaar tijd zoveel gezien en meegemaakt, dat is niet te bevatten. Gelukkig hebben we meer dan 3.000 foto’s en video’s om na te genieten. We willen graag iedereen bedanken die onze blogs en verhalen hebben gevolgd. We vonden jullie reacties altijd erg leuk om te lezen! We gaan nu druk aan de slag met het maken van een fotoboek. Als je zin hebt, mag je die gerust een keer komen bekijken!

Liefs Colin en Merle

• 02 Augustus 2017 - 21:55

Glenn:

Colin en Merle

Wat een leuk verhaal weer. Het was heel leuk om elke keer weer jullie nieuwe blog te lezen. Maar ik ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Nu kan ik de verhalen horen die jullie te vertellen hebben.

• 09 Augustus 2017 - 11:09

Hans:

Lieve Merle en Colin,

Wat waren het heerlijke dagen in IJsland. En wat was het fijn om jullie na een half jaar eindelijk weer 'live' te zien. Ook de ontvangst op Schiphol was zoals wij gehoopt hadden. Wat hebben wij een voorpret gehad met z'n allen.

Fijn dat jullie een fantastische wereldreis hebben gehad en fijn dat jullie weer veilig terug zijn in Nederland.

Welkom thuis!

Liefs, Hans